SPOTYKAM JEZUSA
Materiały ze znakami komunikacji alternatywnej dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną.
ZASADY DOSTAWY
"Spotykam Jezusa" - materiały edukacyjne do katechezy dla uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną
Książka przedstawia tok myślenia o przygotowaniu do I Komunii Świętej uczniów z niepełnosprawnością intelektualną. Prowadzi do rozróżnienia chleba Eucharystycznego i zwykłego a dzięki mobilnym elementom pozwala sprawdzić wiedzę uczniów. Publikacja zawiera ilustracje dostosowane do percepcji osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych oraz znaki komunikacji alternatywnej.
14 kart, format a4, kartki sztywne, foliowane
Prezentacja filmowa: https://www.youtube.com/watch?v=fUkixTu59s0
Tematy:
1. Krzyż to znak Pana Jezusa. Wspólnie wykonujemy znak krzyża.
Szukamy i wskazujemy krzyż w naszym otoczeniu.
2. Ręce złożone w geście
„amen” to znak modlitwy. Kiedy chcemy się modlić, „robimy amen”. Do modlitwy
możemy uklęknąć, stać, siedzieć, leżeć.
3. Podczas modlitwy dziękujemy,
prosimy albo przepraszamy. Zachęcamy do wyboru znaku odpowiadającego rodzajowi
modlitwy. Pytamy albo podpowiadamy dziecku, za co powinniśmy Jezusowi dziękować
itd.
4. „Sercem kocham Jezusa” to słowa piosenki, którą się razem modlimy. Ja
kocham Jezusa, ale wierzę, że On pierwszy mnie kocha, dzięki temu mogę kochać
innych. W czasie tej modlitwy możemy skrzyżować ręce na piersi w geście
przytulenia. Zachęcamy dziecko do wyboru modlitwy: „Sercem kocham Jezusa” czy
„Znak Krzyża”.
5. W codziennych sytuacjach podkreślamy dobre zachowania
dziecka: jesteś dobry – masz czyste serce. Pytamy: czy podoba ci się ten
obrazek, czy chcesz mieć takie czyste serce?
6. „Nie zawsze udaje mi się być
dobrym” – nie wyszukujemy złych zachowań! Kiedy coś niedobrego się wydarzy,
pokazujemy: Twoje serce jest brudne. Pytamy: czy podoba ci się ten obrazek, czy
chcesz mieć takie serce?
7. Kiedy moje serce jest brudne, chcę przeprosić
osoby, które są smutne z mojego powodu. Przepraszam i moje serce jest
czyste.
8. Spowiedź to przeproszenie Jezusa za to, czego nie udało mi się
zrobić dobrze. To modlitwa, w której pomaga mi ksiądz.
9. Kościół to
szczególne miejsce, gdzie się modlę.
10. W kościele modlę się z innymi
ludźmi, z księdzem. Wyjątkowa modlitwa to Msza Święta.
11. W domu jemy zwykły
chleb, żeby mieć siłę do nauki, do zabawy. W kościele przyjmujemy Komunię Świętą
(Boży Chleb), żeby mieć siłę do bycia dobrym, do modlitwy. Zachęcamy dziecko do
dobrania znaków do obrazka „chleb” i „Komunia Święta”.
12. W czasie Mszy
Świętej Jezus jest blisko mnie. Kiedy przyjmuję Komunię Świętą, przyjmuję do
serca Jezusa.
13. Różaniec to bardzo interesujący przedmiot. Modlimy się za
jego pomocą odmawiając „Zdrowaś Maryjo” na każdym paciorku. Kiedy dziecko
uważnie ogląda różaniec, wskazuje, gdzie jest krzyż, to też jest
modlitwa!
14. W czasie modlitwy pamiętamy o naszych bliskich, którzy
odeszli.